7 aprilie 2013

De ce citesc?

"Din carti culegi intelepciune"  (ION CREANGA)

As putea sa spun pur si simplu, pentru ca imi place :D 
Cartile, in adevaratul sens al cuvantului, le-am descoperit undeva intre clasa a Vlll si a lX. Am mai spus-o si intr-un articol anterior, am inceput binentelesc cu Sandra Brown :)) apoi, mai tarziu am trecut la autoarea mea preferata in momentul de fata si cred ca nu are cine s-o detroneze, cel putin pentru mine, Agatha Christie iar de curand l-am "descoperit" si pe Musso.


Asa cum bine stim cu totii, cartea nu trebuie judecata niciodata dupa coperta, ea ascunde secrete, taine, personaje si lumi care de duc dincolo de imaginatie. Multa lume prefera sa vada filmul decat sa citeasca cartea, pretinzand ca nu are rabdare sau ca e pierdere de vreme, dar parerea mea e ca, cartea iti ofera avantajul de a simti trairile, emotiile, sentimentele personajelor si de ati imagina <banca din parcul mohorat care este acum imbracat in haine ruginii de toamna, langa ea, jeturile fantanii arteziene inca mai joaca tantose iar eu...eu stau pe bordura si ma gandesc la vara ce-a trecut si cat de scurta a fost, la iubirea "neampartasita" si la cate lucruri si vorbe au ramas nefacute si nerostite si vor putrezi in adancul mintii si inimi mele asa cum frunzele acum picate, vor putrezi in iarna ce v-a sa vina sub straturile groase de omat.


Acum ma gandesc ca poate-i prea traziu sa mai spun te iubesc, sa mai spun iarta-ma, sa-ti mai dau o imbratisare, o sarutare, o mangaiere, sa-ti mai spun un cuvant de alin, sa-ti mangai parul balai si mainile care-s batatorite de munca campului, ridate si arse de atata arsita si soare. Stiu ca nu mai am cum sa fac lucrurile acestea si ma doare inima la propriu si la figurat.

Acum cateva zile am implinit 28 de ani si n-ai avut cum sa-mi spui "la multi ani" dar nu-i nimic. M-am gandit la tine sa stii si cu ochii mintii te-am vazut cum ai venit 
la mine, m-ai sarutat pe frunte si mi-ai spus sa cresc mare.
Poate ca ma vezi si ma auzi de acolo de unde esti, si-ti cer din nou iertare si-ti spun din tot sufletul ca te-am iubit si te voi iubi toata viata mea...tati!> Nu am o biblioteca bogata dar toate cartile care le detin m-au bucurat si in acelasi timp m-au si intristat si m-au facut sa plang iar asta dovedeste cat de bun a fost autorul. Majoritatea sunt cumparate de mine si intodeauna cumpar carti online iar cateva dintre ele le am primite si pentru lucrul asta sunt foarte recunoscatoare, tin foarte mult la ele si sper ca odata cu timpul sa-mi maresc colectia.

Cel mai mult imi place atunci cand cartea are povestitor si nu e scrisa din perspectiva vreunuia dintre personaje. El te poate face sa intelegi mai bine gandirile si sentimentele fiecarui personaj in parte. Eu personal citesc pentru ca ma face sa ma simt bine si pentru ca o perioada de timp ma rupe de realitate.

Acum...daca va intebati ce-a fost cu fragmentul de mai sus, sa stiti ca nici eu nu stiu, mi-a venit asa pur si simplu, cred ca e o zi mai trista pentru mine.

Haideti sa va dau si 10 motive pentru care lumea ar trebui sa citeasca:

>in primul rand pentru a ne imbogati vocabularul

>cititul ne face mai destepti, aflam informatii si ne deschide noi orizonturi

>ne dezvolta imaginatia, devenim mai deschisi si receptivi la tot ce e nou

>devenim mai buni si solidari

>devenim mai maturi din punct de vedere emotional si intelectual

>ne ofera sansa de "a evada" din lumea reala si ne duce undeva intr-un loc si timp diferit

>pentru a vedea si din perspectiva altor persoane

>pentru distractie si relaxare

>pentru ca iti poate schimba viata

>pentru a te cunoase mai bine.

Voi de ce cititi? Dati-mi un singur motiv.


P. S. acesta este cel de-al doi-lea articol (pe primul il puteti vedea aici) scris pentru concursul organizat de libraria online Libris.

41 de comentarii:

  1. Si eu am o pasiune pentru lectura,numai ca din pacate timpul nu-mi permite sa lecturez cat de mult as dori eu. Dar voi incerca sa ii insuflu si fetitei mele aceasta pasiune, sper sa si reusesc!Foarte bun articolul, felicitari!Sper sa-l citeasca si sa ia aminte cat mai multa lume!

    RăspundețiȘtergere
  2. Frumos articol si in acelasi timp si trist ,asa ar trebuii sa faca toata lume sa citeasca si sa fie mereu informat in viata este bine sa acumulezi informatii din ori ce domeniu.
    Felicitari pentru acest articol.

    RăspundețiȘtergere
  3. Un singur motiv : ma relaxeaza :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Imi place mult citatu, ma intristat putin ... , si sunt intru totu deacord cu tine cu privire la ´´ de ce ar trebui sa citim´´ .. eu parca ma rup de realitate si traiesc ce citesc, e un sentiment minunat.. Mi-ai facut pofta :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am sters primu, pentru a aveam greseli din cauza ca m-am grabit si nu am vazut :D

      Ștergere
  5. Cititul mă destinde si mă poarta acolo unde fizic nu pot ajunge. Kisses, G

    RăspundețiȘtergere
  6. Frumos! Si eu citesc..imi place sa citesc..cu toate ca timpul e limitat, trebuie sa ne gasim cateva minute pe zi pentru a ne relaxa prin citit

    RăspundețiȘtergere
  7. Foarte frumos articolul!Bravo!Multa bafta!:*:*

    RăspundețiȘtergere
  8. Mă bucur că am citit postarea ta! Este foarte frumoasă!
    Îți doresc mult noroc :*

    RăspundețiȘtergere
  9. Foarte frumos articolul si bafta la concurs

    RăspundețiȘtergere
  10. Daca nu ziceai ca ai scris tu fragmentul acela traiam cu impresia ca l-ai citat dintr-o carte care ti-a placut :D
    Sunt de acord cu motivele enumerate de tine pentru care oamenii ar trebui sa citeasca. E pacat ca lectura e pusa in zilele noastre pe ultimul loc si copii se cred (culmea!) mai deosebiti cand se lauda ca n-au mai pus mana pe o carte de secole. Parerea mea e ca totul tine foarte mult si de educatia primita acasa, daca parintii nu te dirijeaza de mic in directia care trebuie, nu ai cum sa descoperi niciodata ce inseamna dragostea de a citi :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Foarte frumos articolul, felicitari!
    Sunt foarte multe motive pentru care lumea ar trebui sa citeasca. Dar, din pacate, nu toti mai fac asta si cartile nu sunt atat de apreciate.

    De acord cu ce spune si Kitty mai sus, acelasi lucru vroiam sa il mentionez si eu. Pustii se cred mai interesanti atunci cand se lauda ca nu au mai rasfoit o carte de mult timp.

    Culmea, cei care vrem, nu avem timp si ne limitam la cateva randuri pe zi, iar cei care au timp si sunt si presati de scoala (ca elevii, de exemplu) cauta variante precum internetul doar pentru a nu citi.

    RăspundețiȘtergere
  12. :) eu cand eram mica citeam super mult aproape tot ce prindeam dar acum o carte trebuie sa ma captiveze ca lumea ca s-o termin...

    RăspundețiȘtergere
  13. Foarte frumos ai scris, si adevar mult in vorbele tale.
    Cred ca din sutele de carti citite, doar 3 m-au impresionat pana la lacrimi cu adevarat, si nu, nu e Invitatia la vals pe care toata lumea o recomada, e alta...straina, plina de invataturi.
    Pe cele 3 iti dai seama ca le-am si cumparat si le-am recitit deja pentru ca sunt foarte frumoase si mi-au ajuns la suflet.
    Te pup draga Flori!

    RăspundețiȘtergere
  14. CITESC DE RELAXARE SA MA TRANSPUN IN ALTE LUMII IMI DEZVOLTA NOI ORIZONTURI MA FACE SA VISEZ

    RăspundețiȘtergere
  15. Un singur motiv : pentru a oferi exemplul personal fiicei mele si elevilor mei!
    Multu succes iti doresc!

    Ilda
    Lavender Thoughts

    RăspundețiȘtergere
  16. Cred ca la inceput vrei sa spui cls a VIII-a si a IX-a :D.
    Eu citesc pentru a ma relaxa, pentru cunoastere si pentru a ma cultiva :D.

    RăspundețiȘtergere
  17. Pe mine lectura ma relaxeaza! Dar in ultima perioada am avut timp doar de cartile pentru facultate...

    RăspundețiȘtergere
  18. Ma recunosc in motivele tale...Citesc pentru ca am nevoie sa stiu tot timpul ceva nou

    RăspundețiȘtergere
  19. Nu-mi plac postarile de genul asta, imi aduc aminte cat de lenesa sunt si cate carti ma asteapta :((, offf!

    RăspundețiȘtergere
  20. citesc pt ca i-mi place si ma relaxeaza

    RăspundețiȘtergere
  21. Sincer o carte nu am mai o carte nu am mai citit de mult ...insa pe cele de medicina le citessc aproape zilnic:) se pune:))

    RăspundețiȘtergere
  22. si eu ador sa citesc! ma relaxeaza :*

    RăspundețiȘtergere
  23. eu citesc din mai multe motive, dar in principal pentru a cunoste mai multe lucruri si pentru a descoperi mai mult lumea. e clar ca intr-o viata de om nu le poti face pe toate, asa ca merita sa fim atenti si la vietile altora.

    RăspundețiȘtergere
  24. Citesc pentru ca sunt interesata de lucruri si povesti noi :)

    RăspundețiȘtergere
  25. Si mie imi place sa citesc, sunt de acord cu tine in ceea ce priveste cartile ecranizate, parca sunt mai emotionante daca le citesc decat sa le vad filme. ;)

    RăspundețiȘtergere
  26. Eu citesc pentru propria mea placere,devorez cartile,le ador si nu-mi imaginez viata fara carti!

    RăspundețiȘtergere
  27. Cred ca cel mai bun motiv pe care pot sa ti-l dau e "de curioasa". Daca incep sa citesc o carte... Trebuie sa imi starneasca curiozitatea, sa ma faca sa am o stare de nerabdare pentru a stii cum se termina cartea, sau care e ideea cartii. Daca citesc o carte care nu reuseste sa ma faca curioasa... E ca si cand nu as fi citit-o, sar peste randuri si pagini, numar sa vad cate pagini mai am pana termin cartea, etc...

    RăspundețiȘtergere
  28. o ador pe agatha .am citit vreo 4,5 carti de ale ei si preferata mea ramane 10 negrii mititei.Apoi in vara,cand lucram si aveam timp,citeam sandra brown,desi era cam incitanta:)) si am citit Memoriile unei gheise si mi-a placut la nebunie.Insa mi-a placut si Mananca Roaga-te Iubeste si mi-a schimbat putin perspectiva asupra vietii,adica m-a facut sa imi doresc sa fac si eu multe lucruri(chiar am incercat sa fac meditatii :))
    ca sa raspund la intrebare,de ce citesc(ma rog,din pacate nu am citit de mult) e pentru ca ma introduce intr-o alta lume si ma captiveaza,ma face sa uit de problemele mele si sa descopar o alta viata,alte probleme,,sau solutii la problemele mele.In orice caz e placut,asa ca iti multumesc ca mi-ar reamintit ca trebuie sa citim.Sper sa fac rost de ceva carti bune in vacanta de Paste daca tot am liber.

    RăspundețiȘtergere
  29. si mie imi plac mult Agatha Christie si Musso... am citit carti de ambii :D
    pupici!

    RăspundețiȘtergere
  30. Felicitari pentru articol si succes! M-as bucura daca ai lasa un comentariu si la mine pe blog . Acesta este link-ul :
    http://anotherbooksworld.wordpress.com/2013/04/15/de-ce-citesc/

    RăspundețiȘtergere
  31. Citesc pentru ca imi place sa-mi imaginez lumea din carte, lectura ma transpune acolo :)

    RăspundețiȘtergere
  32. Mă regăsesc în toate motivele expuse, dar cel mai mult citesc pentru a evada din cotidian. Felciitări şi multă baftă în concurs!

    RăspundețiȘtergere
  33. Un articol foarte frumos!Ar trebui sa citim,sa ne facem timp...

    RăspundețiȘtergere
  34. Citesc pentru ca-mi place,cand citesc ma afund atat de tare de traiesc cartea parac sunt parte din ea :)

    RăspundețiȘtergere
  35. Frumos articolul.Eu citeam , spun la trecut pentru ca in ultimul timp recunosc ca nu am mai citit, pentru a-mi imbogati vocabularul.Stiu ca la un moment dat imi notam intr-o agenda citatele care imi placeau.Sper sa imi mai fac timp sa ma apuc iar de citit

    RăspundețiȘtergere
  36. frumos,ador sa citesc,am citit zeci de carti ,bafta :*

    RăspundețiȘtergere
  37. Felicitari pentru articol. Nu obisnuiam sa citesc prea mult in trecut. Nu ma atragea. Apoi, Bravo a publicat Jurnalele lui Stefan pe care le-am cumparat in secunda doi. Atunci incepusem sa fiu usor atrasa de citit, dar dragostea asta a fost una latenta, pana pe la inceputul anului 2013, cand au deschis o biblioteca la 10 minute de casa mea. Bineinteles, acum de cate ori intru acolo ca sa duc cartile, desi promit ca nu mai iau, mereu plec cu maximul pe care-l pot lua :)).

    RăspundețiȘtergere